Rádce

Akumulátor je trend, který se nezastaví

Kutilové to dobře znají. Každý rok roste počet přístrojů, které namísto elektřiny nebo benzínu vyžadují k práci akumulátorovou baterii. Od šroubováku nebo vrtačky se přitom dnes dostáváme i k poměrně velkým „mašinkám“, jako jsou zahradní sekačky, vyžínače nebo motorové pily. Jaké jsou výhody a nevýhody tzv. AKU zařízení? A přijde doba, kdy ovládnou veškerou zahradní techniku?

Ptali jsme se jednoho z nejpovolanějších – Miroslava Kosičky, který už více než 25 let dělá šéftechnika ve společnosti STIHL, lídra trhu s motorovými pilami a zahradní technikou. A zároveň firmy, která ročně investuje mnoho milionů eur do vývoje nových technologií.

Čím je z vašeho pohledu akumulátorová technologie nejzajímavější?

Akumulátorová technika je zajímavá tím, že jak motor, tak nabíječka a akumulátor jsou vybaveny elektronickými prvky, které mezi sebou vzájemně komunikují. V momentě, kdy vložíte akumulátor do přístroje, dojde nejdříve k bleskovému posouzení vzájemného stavu akumulátoru a elektromotoru. Akumulátor pak pomocí svítících diod dokáže uživateli sdělit základní diagnostiku a informovat ho, zda je přístroj a akumulátor v pořádku a zda může začít pracovat.

A pokud není?

Tak blikáním červených diod oznámí, že má přístroj poruchu a že se nebude pracovat. Stejně tak elektronický prvek v akumulátoru, který jej hlídá, spolupracuje i s nabíječkou. V momentě, kdy je akumulátor vložen do nabíječky, dojde k posouzení stavu a zase uživateli oznámí, jestli jsou ty dva spolupracující členy v pořádku. Technika ve vlastním akumulátoru není určena jen na testování stroje a nabíječky, ale navíc hlídá i jednotlivé články akumulátoru a v momentě, kdy dojde k problému, tak akumulátor odstaví a prostřednictvím blikajících červených diod ohlásí, co se děje. Tady tyto elektronické hlídací prvky dokážou zákazníkovi říct, jestli je akumulátor horký nebo případně podchlazený a jestli je třeba ho zahřát, aby zbytečně neztrácel energii pro ohřev akumulátoru za teplot pod 5 °C. Součástí akumulátorových přístrojů je pokročilejší elektronika, která má za úkol zajistit v každém případě bezpečnost této celé sestavy.

Jak si technika stojí v porovnání s benzínem? Má benzín budoucnost, nebo se všechno ubírá akumulátorových směrem?

Dal bych příměr k osobním automobilům. Tam také neustále slýcháme, že ropná paliva nemají budoucnost. Ale není to pravda, protože si zatím nedovedeme představit, že by auta při opravdu dlouhých jízdách využívala pouze alternativní energii. Podobné je to dnes také s dřevorubcem v lese. Ani on by nedokázal odpracovat s akumulátorovou pilou osmihodinovou pracovní směnu. To by musel mít s sebou víc než standardní dva akumulátory, aby to zvládl. Navíc má technika akumulátoru tady v tom tvrdém nasazení vyšší hmotnost než objem palivové nádrže s benzínem, proto by se pila „pronesla“.

akumulátor s nabíječkou

A v blízké budoucnosti?

Je bez debat, že akumulátor je trend. Pokud máte například sekačku a ta „nehlučí“, je to mimořádný benefit. Najednou můžete sekat i u škol, nemocnic, v zástavbě rodinných domů, v poledne i později večer, aniž byste někoho rušili. Navíc je to praktické v tom, že v delším časovém horizontu ušetříte zajímavé částky za provoz. Protože elektřina nebo benzín budou stát vždy podstatně více než nabíjení. U „hobbíků“, domácích kutilů a milovníků běžných zahradních prací, budou akumulátorové přístroje v budoucnu ukrajovat stále větší krajíc z trhu. To je trend, který podle mého názoru nejde zastavit.

U profesionálů to platit nebude?

Myslím, že ne. Několik let akumulátorová technika benzínové motory z pil, křovinořezů, ze sekaček a z dalších strojů, jako jsou třeba rozbrušovací pily ve stavebnictví, určitě nevytlačí. Je to další skupina výrobků, která pokryla určitou oblast, ale 100% nehrozí, že by došlo k celkovému nahrazení benzínových motorů pouze akumulátorovou technikou. To zatím ne.

Sdílet článek na Facebooku