Rádce

Doba skladovatelnosti paliva je kratší, než si myslíte. Jak dlouho ho máte ve stroji vy?

Je to téma, které nikdy nevymizí, narážíme na něj čas od času zkrátka pořád. Ano, řeč je o palivech do našich strojů. A protože se nám o nich před několika týdny zase rozhořela diskuse na našem facebookovém profilu, podíváme se na ně trochu podrobněji. Ne, bohužel vám nedokážeme poradit, kde sehnat nejlepší benzin do pily. Přidáme ale pár podrobností k tomu, podle čeho byste palivo měli vybírat a co naopak tak důležité není.

„Benzin se kvůli ekosložce rozpadá a po pár měsících zůstane na dně nádrže jen zvodnatělý roztok etanolu. Pokud to tam někdo nechá, riskuje zadření motoru a třeba i karburátoru. Benzin maximálně na sezonu, jinak je to konečná,“ postěžoval si na našem facebookovém profilu jeden z fanoušků. Podle šéftechnika Stihlu Miroslava Kosičky upozorňuje uživatel na důležitý problém. Celé je to ale trochu komplikovanější.

Situace na trhu s palivy se v Česku výrazně proměnila po roce 2003, kdy byla změnou zákona ukončena výroba olovnatých benzinů. Dodnes se do paliv přidává takzvaná biosložka. „Nechme stranou hodnocení takového kroku, je to zkrátka realita. Důležitý je fakt, že málokdo tuší, že doba použitelnosti, respektive skladovatelnosti tohoto paliva je velice krátká, pouhé tři měsíce, což definuje norma ČSN 65 6500. To znamená, že prodejce benzinů po uplynutí třech měsíců od natankování již nezaručuje původní složení a vlastnosti zakoupeného benzinu,“ popisuje Kosička.

Protože nikdo neví, kolik času výrobek stráví na cestě a kolik přímo u koncového prodejce, je dobré natankovat u pumpy, kde je velký provoz. „Zmíněný přispěvatel na Facebooku má pravdu, že je důležité myslet na stáří paliva. Já bych byl ale ještě radikálnější, neskladoval bych ho déle než dva měsíce,“ apeluje Kosička. Tím spíš na to upozorňuje v kontextu přezimování strojů, jak už jsme psali v jednom ze starších textů.

Ach, ten líh

„Já kupuju jenom vysokooktanový benzin, ten neobsahuje líh,“ slýchává mimo jiné Miroslav Kosička jako argument při debatě o kvalitě benzinu. I v tomto případě je to podle něj složitější. Není pravda, že čím vyšší má benzin oktanové číslo, tím je stabilnější. „To zajišťují různé příměsi, aditiva a detergenty, které redukují karbonové usazeniny po spálení. Sami výrobci se někdy chlubí tím, že mají 98oktanový benzin, který má přísady zlepšující výkon. Ony ale spíš zlepšují hoření, než by zvyšovaly výkon motoru, jak ostatně dokazují i různé nezávislé testy,“ popisuje šéftechnik značky Stihl.

Jiné téma je samotný líh, tedy etanol. „Například 100oktanový nebo 99oktanový benzin od některých výrobců skutečně neobsahuje klasický líh, jaký najdete například v Naturalu 95. Zmíněná paliva mají místo toho příměs označovanou zkratkou ETBE (ethyl terc-butyl ether). Je vyrobená z lihu a izobutenu, takže zákonná kvóta je splněna, ale ETBE má tu výhodu, že benzin s jeho obsahem je stabilnější, takže i když zůstane v nádrži přes sezonu, tak se karburátor s palivem ještě i na jaře domluví,“ přidává další technologickou radu Kosička. V každém případě čím vyšší hodnotu má oktanové číslo benzinu, tím lépe benzin prohořívá a je méně náchylný k detonačnímu spalování, což ovlivňuje životnost motoru.

Ale zpět ke skladování benzinu a jeho použitelnosti. Nejvýznamnějším ukazatelem v tomto ohledu je takzvaná oxidační stabilita (víc o ní najdete v už zmíněné normě ČSN 65 6500). Všechny benziny obsahují speciální chemické látky, takzvané olefiny, a oxidační stabilita vlastně říká, kdy se olefiny začínají rozpadat. Při reálném používání to pak vypadá tak, že v karburátorech se v důsledku toho objevuje hnědá usazenina podobná vazelíně, která karburátor ucpává a může ho i úplně zlikvidovat.

Co si z toho vzít? Že přesto všechno, že paliva existují různá, se na jejich životnost univerzálně opravdu nedá spolehnout. Platí pravidlo o dvou měsících domácího skladování, a pokud stroj delší dobu nepotřebujete, nádrž raději vyprázdněte.

Sdílet článek na Facebooku