Svět stihl

Vládce skladu STIHL: Moji vyvětvovací pilu si půjčuje půl vesnice

Je to šest let, co Petr Kopřiva udělal jednu pozoruhodnou změnu: z šéfa skladu v pivovaru Černá Hora se z něj stal vládce stejného místa v centrále společnosti STIHL. Znamená to, že každý produkt, který se v Česku prodá, mu projel na paletě před očima. A znamená to také to, že má ohledně produktů STIHL spoustu zajímavých myšlenek. Pojďte do centrálního skladu trochu nahlédnout.

Komíny produktů vyrovnané až ke stropu na jedné straně. Drobné přihrádky s náhradními díly od kusů plastu až po matičky na straně druhé. Tohle je království, kterému Petr Kopřiva už šest let vládne. Zrovna má za sebou pár hektických dní, protože přijela velká dávka strojů, které se rychle musely rozdistribuovat jednotlivým prodejcům, kteří je obratem prodají zákazníkům chystajícím se na nejnáročnější jarní sezonu. „Zažíváme tady dva vrcholy. Jeden od března do května a druhý pak na podzim, když lidé shánějí motorové pily,“ přibližuje Kopřiva sedící ve své kanceláři, z níž má o dění ve skladu velmi dobrý přehled.

Před těmi lety, kdy nastoupil, to nebyla žádná velká plánovaná akce. S partnerkou tehdy bydleli v Brně, a protože dojíždění už bylo náročné, hledal práci blíž k domovu. Narazil na inzerát značky STIHL, hned se přihlásil a měl štěstí. Místo dostal. „Já jsem kluk z vesnice, který vyrůstal ještě za komunistů. Už když jsem byl malý, tak platilo, že kdo měl stihlku, ten něco znamenal, a toto povědomí mi zůstalo,“ líčí muž středního věku.

13 tisíc položek

Změna to pro něj ovšem na začátku byla velká. Zatímco v pivovaru si ve skladu vystačil s papírem a tužkou, tady je skladový management daleko sofistikovanější. Důvod je jasný. Zatímco dřív hlídal něco mezi 30 a 40 položkami, tady je jich dnes asi 13 tisíc… Mimo vlastních produktů také jejich příslušenství, jako jsou třeba kabely nebo akumulátory, a k tomu náhradní díly až po tu nejmenší matičku. „Jako prodejce zákazníkům garantujeme, že náhradní díly na stroj budou k dispozici minimálně deset let po ukončení prodeje konkrétního modelu. Máme tady tím pádem náhradní díly na věci, které se už neprodávají, a když náhodou něco chybí, můžeme si kdykoliv napsat do německé centrály,“ ukazuje Kopřiva směrem k regálům, kde leží v malých zelených přihrádkách hromady drobných dílů.

Za normálních okolností by to tady teď v březnu hučelo ještě víc. I na STIHL ale stejně jako na jiné dopadá problém zpřetrhaných dodavatelských řetězců, za což může covidová pandemie. Ani tady se tak někdy neví, kdy konkrétní produkt přesně dorazí, protože někde na druhé straně zeměkoule například chybí materiál nebo nejsou zaměstnanci, kteří by naložili produkty do lodního kontejneru v přístavu. To se týká nejen strojů, ale třeba i propagačních předmětů, jichž se mimochodem s logem STIHL prodává každoročně čím dál víc. „Až se tomu někdy divím, jak moc se lidem líbí třeba různé druhy kšiltovek nebo pantoflů s naším logem. Je ale pravda, že sám jsem synovi koupil maketu pily, takže to vlastně chápu,“ směje se Petr Kopřiva. Produktů své domovské značky doma přirozeně využívá ještě víc. I u něj pořád platí, že STIHL je srdcová záležitost.

„Když si jenom vybavím svoji garáž, tak je to sekačka, dvě motorové pily, čistič, vyvětvovací pila a teď plánuju ještě robotickou sekačku,“ vypočítává. Většina z toho asi patří k standardnímu vybavení domu na vesnici, jen tu vyvětvovací pilu úplně každý nepořizuje. „Přitom pokud má někdo víc stromů, je to skvělá věc. Dostanete se s ní do těžko dostupných míst a třeba i k větvím nad střechami. Nemusíte tak s nastartovanou pilou balancovat na žebříku,“ vyzdvihuje vlastnosti stroje Kopřiva. A není jediný. Půjčovat si ji k němu, jak sám říká, chodí půlka vesnice. „Jen jim vždycky říkám, ať začínají řezat od krajů stromu a ať si dávají pozor, protože po chvilce používání je pila přece jenom těžká,“ povídá muž, který před dvěma lety dostavěl dům, takže ho čeká spousta dalšího zvelebování.

Petr Kopřiva při práci kolem svého domu a zahrady využívá také vyvětvovací pilu STIHL.
Sdílet článek na Facebooku