Stihl 5. 2. 2020

Benzinové stroje určitě neopouštíme, vzkazuje šéf českého STIHLu

Portfolio značky STIHL prošlo v uplynulých měsících jednou z největších proměn ve své historii. Do tradičních oranžovošedých barev se na začátku roku 2019 oděl také celý sortiment zahradní techniky, po dlouhá léta hájemství dceřiné značky VIKING. Zároveň stále více prostoru v nabídce dostávají nové technologie – ať už jde o stále populárnější aku produkty, nebo celý segment robotických strojů a smart řešení. Jeden by tak mohl nabýt dojmu, že tradičnímu „benzinovému“ segmentu pomalu zvoní hrana. Podle jednatele českého STIHLu Jiřího Rumplíka je tomu však právě naopak.

„Na rozdíl od konkurence neplánujeme omezit vývoj ani výrobu těchto strojů, stále v nich vidíme veliký potenciál k dalšímu růstu. Nejlépe to dokládá dlouho očekávaná pila MS 500i, první na světě s elektronicky řízeným vstřikováním, která v zásadě definovala úplně novou produktovou kategorii. I nadále investujeme, plánujeme a očekáváme, že budeme růst i v produktové skupině benzinových strojů, ať už jde o pily nebo křovinořezy,“ říká na úvod společného rozhovoru Jiří Rumplík.

Co ovlivňuje uvedení strojů na český trh? Jak je možné, že některé okolní země konkrétní produkt již na trhu mají, ale na českém trhu zatím chybí?

Dříve, než se stroj uvede na trh, probíhá jeho uvedení na pilotní trhy ve vybraných zemích. Tedy tam, kde stroje dostávají co nejvíce „zabrat“, a to pokud možno v co nejrozmanitějších podmínkách. Bývá to Austrálie, Kanada, Nový Zéland, Amerika, případně severské země. Všechno jsou to lokality, kde stroje pracují velmi intenzivně, v různém podnebí a například i v různých nadmořských výškách. Až poté, co se tyto stroje odzkouší a případně se „vychytají mouchy“, které je třeba řešit, uvolní se na další trhy. Česká společnost STIHL si vybírá stroje na základě specifik českého trhu, na základě potřeb českého zákazníka. Mnohdy neuvádíme všechny stroje, které jsou k dispozici v zahraničí, protože zvažujeme, o co má český zákazník zájem a jaká je situace na trhu. Zohledňujeme i naše vlastní kapacity. Máme obrovské množství náhradních dílů, které držíme na skladě. Snažíme se s tím pracovat, optimalizovat, protože každý nově uvedený stroj pro nás představuje stovky nových náhradních dílů. Zároveň musíme u každého stroje zaškolit naše prodejce. Naproti tomu se již v minulosti stalo i to, že byl vyvinut konkrétní nový produkt na základě specifických podmínek a požadavků z České republiky. Naše země byla pilotní zemí pro nasazení zkušebního provozu a až následně se přidávaly ostatní země. To byl případ menšího motorového rosiče SR 200, který byl vyvinut zejména pro specifické potřeby tuzemských vinic.

Rosič SR 200 v akci

À propos, plánujete v příštích letech nějaké změny v dealerské síti?

Rozhodně ne. STIHL počítá se svojí distribuční sítí prodejců i do budoucna, je pro něj naprosto klíčová a vždy bude představovat hlavní distribuční kanál. Je naší obrovskou konkurenční výhodou, že máme takové odborníky, kteří nás zastupují na trhu a jsou tváří naší společnosti. Protože konečný zákazník, ať už spotřebitel nebo podnikatel, nezná nějakého Rumplíka nebo kohokoli jiného zde na firmě. On zná svého prodejce, se kterým má vybudovaný vztah, ke kterému se vrací a který mu dělá tu službu. A zde vidím obrovskou výhodu a jsem rád, že je to tímto způsobem nastavené jinak ve srovnání s ostatními společnostmi, které distribuují odlišnými způsoby. Jsem přesvědčen a věřím tomu, že hlavním distribučním kanálem bude vždy naše selektivní prodejní síť, do které si vybíráme partnery sami. STIHL by neměl prodávat každý.

Došlo v loňském roce k rozšíření vaší distribuční sítě?

Ano, navýšili jsme počet našich obchodních partnerů. Máme více prodejen a ty jsou dostupnější pro zákazníky. Velmi pečlivě pracujeme s jednotlivými regiony a velmi aktivně se tomuto tématu věnujeme. Nejenom po kvantitativní stránce, ale také po kvalitativní. Protože kvalita a technická zdatnost, prezentace produktů a úroveň servisních služeb jsou pro nás klíčové. Ty musí být na špičkové úrovni. A zákazník by neměl poznat rozdíl, v jaké prodejně STIHL je. I proto přistupujeme k novým produktům hodně obezřetně a napřed se s nimi musí dokonale seznámit všichni naši prodejci.

Jak se tváří na novinky? Ať už jde o aku produkty anebo smart technologie?

O akumulátorových produktech už se nemusíme bavit. Všichni vědí, že u nás mají obrovský potenciál růstu. Čísla za rok 2019 nám to jasně potvrzují, protože vidíme dvouciferný nárůst ve své kategorii. Reagujeme i my sami, a také proto jsme letos rozšířili tým technického oddělení. Od jara máme nového technika, inženýra Tomáše Nejedlého, který se specializuje na smart technologie.

Co je jeho agendou?

Jedním z hlavních Tomášových úkolů je podporovat naši prodejní síť a rozšiřovat smart produkty do našich prodejen. Není to nic jednoduchého, protože naše prodejní síť je různorodá. Máme jak velké prodejny a velké společnosti, tak malé rodinné prodejny, které často nemají kapacitu na to, aby se mohly těmto novinkám věnovat.