Svět stihlu

Nejsme tu jen pro vousaté sympaťáky ve flanelových košilích

Češi jsou jako zákazníci mimořádně nároční, říká Jiří Rumplík, jednatel společnosti STIHL v České republice. „Dokáží si vyhodnotit přidanou hodnotu, kterou k nákupu dostávají. My jsme za to rádi, protože to nahrává prodejcům našich produktů, které už z principu nebudou nikdy vítězit v cenových válkách. Naše politika je jiná: nabídnout servis, mimořádnou péči, nadstandardní kvalitu – a soudě dle prodejů z poslední doby, čeští zákazníci tento přístup oceňují,“ hodnotí muž, který načíná třetí rok v pozici šéfa české pobočky.

Vnímáte nějaký rozdíl mezi zahraničním zákazníkem a českým zákazníkem? Nejsou požadavky západních spotřebitelů vyšší než naše?

To rozhodně ne. Myslím, že český zákazník je mnohdy dokonce náročnější. Zároveň je tu ale také výrazně vyšší konkurenční prostředí. Když si vezmu, jaké e-shopy vznikají u nás, tak o tom si zahraničí může nechat zdát. Mnohdy mají neskutečné funkcionality, dokážou skvěle personalizovat. To jen díky tomu, že je k tomu donutila mimořádná konkurence a zároveň požadavky zákazníků.

Je ještě něco, v čem jsou Češi specifičtí?

Ano, stále vycházíme z generací domácích kutilů. Historicky jsme byli nuceni pečovat o své stroje. Ideálně je i umět sami opravovat a servisovat. A i když se doby mění, stále existuje mnoho zákazníků, kteří tomu velice dobře rozumí. V zahraničí jsou stroje mnohdy daleko více spotřební zboží. Díky vyšší kupní síle si často zákazníci raději místo servisu koupí úplně novou pilu. U nás to tak neprobíhá, což vyžaduje vyšší znalost produktů od našich prodejců. Jsme za to rádi, nejen kvůli značce jako takové, ale také kvůli přemýšlení o planetě a prostředí, které tu společně vytváříme.

„Vycházíme z generací domácích kutilů… i když se doby mění, stále existuje mnoho zákazníků, kteří tomu velice dobře rozumí.“

Které argumenty nakonec rozhodnou pro vás?

Naštěstí racionální. Češi umí při nákupu zahradní techniky vzít rozum do hrsti. Dát si dohromady pro a proti. Vědí, že to, co ušetří na nákupu, mohou následně zaplatit v provozu několikanásobně.

Kdo je vaším typickým zákazníkem? Je to víc profesionál, nebo běžný hobby uživatel?

Když jsem před dvěma lety do STIHLu přicházel, měl jsem pocit, že firma cílí hlavně na profesionály. Ano, STIHL je samozřejmě určen i pro profesionály pracující v lese, v komunálních službách nebo na ty, kdo spravují zahrady a parky, ale na druhé straně dokážeme nabídnout i hobby řady za velmi zajímavé ceny pro běžné spotřebitele a uživatele. Když se podíváme, jaké množství strojů nyní nabízíme pro běžné uživatele, pro každou rodinu, pro každou maminku, která má doma zahrádku, tak je na místě to zohlednit i v komunikaci. Profesionálové tvoří velkou část zákazníků, ale nejsou to všichni, během posledních let se rozšířilo produktové portfolio, kde si uživatel může vybrat podle svých představ. Myslím si, že je to naše výzva do budoucna.

„Máme produktové portfolio, kde si každý uživatel může vybrat podle svých představ.“

V pilách máte za generace vybudovaný punc nejvyšší kvality. Vnímají vás tak zákazníci ale i v oblasti zahradní techniky, robotických sekaček, které jste v minulosti prodávali spíše okrajově a pod dceřinou značkou Viking?

Konkurenční prostředí je samozřejmě jiné. Ale naší ohromnou předností je vlastní vývoj. Vím, co všechno je ve vývoji a co všechno by mělo dorazit v příštích letech. Brzy by se měla produktová řada zásadně rozšířit, měli bychom přinést úplně nové funkcionality. Díky tomu jsem přesvědčen, že tento náskok brzy doženeme. Ale musíme být připraveni a mít dotažený celý proces – distribuci, produkt i komunikaci. Věřím, že v následujícím období se nám podaří uvést do provozu online prodej, jehož spuštění bylo plánováno již dříve. Zde vidím také velký potenciál a věřím, že se u nás objeví velká skupina zákazníků, která ráda objednává online, a doposud tu možnost neměli. Vnímám to jako příležitost, nemyslím si, že je třeba se něčeho bát. A co se týče komunikace s tím spojené – budeme se snažit o změnu povědomí, že STIHL je pouze pro vousaté sympaťáky ve flanelových košilích. Ano, pro ně také, ale mimo to i pro kohokoliv, kdo rád pracuje na zahradě, kdo rád tráví čas venku zvelebováním svého životního prostoru.

Sdílet článek na Facebooku