Rádce 7. 8. 2019

Nestíháte sekat domácí trávník? Nebojte se robotů

Skloubit časově náročnou práci s péčí o zahradu jde občas velmi těžko. V práci skončíte v 17 hodin, než dorazíte domů, uplyne pomalu další hodina. A pak jít ještě sekat trávník? Samozřejmě by to šlo, ale naštěstí už existují pomocníci, díky kterým budete mít kvalitní trávník i bez práce, a ušetřený čas můžete strávit se svojí rodinou. Třeba piknikem na krásném měkoučkém trávníku.

Přesto, že robotické sekačky už se na trhu nějaký ten rok objevují, mnoho lidí jim ještě úplně nevěří. Kvůli obavám z méně kvalitního trávníku, náročné údržby nebo obtížného uvedení do provozu. To jsou nejčastější strašáky, které od robotických sekaček budoucí zákazníky odrazují. Ve většině případů však s pravdou nemají moc společného.

Trávník kvalitnější než od manuální sekačky

Pokud se bavíme o samotné kvalitě trávníku, tak rozdíl mezi trávníkem sekaným manuální sekačkou anebo tou robotickou opravdu existuje. Ale vychází ve prospěch robotické sekačky. Své o tom ví i jednatel společnosti STIHL Česká republika Jiří Rumplík: „Hovořím z vlastní zkušenosti, protože díky mému pracovnímu nasazení a nedostatku volného času jsem si robotickou sekačku také pořídil. A trávník je opravdu viditelně kvalitnější. Díky tomu, že sekačka seká opravdu pravidelně, tráva neroste příliš dlouho a trávník je tak krásně jemný a hustý.“ Sekačka navíc funguje na principu mulčování, takže posekaná hmota zůstává na trávníku a slouží jako přírodní hnojivo i ochrana před sluncem. V letních vedrech totiž tráva drží vlhkost trávníku a zabraňuje zbytečnému odpařování vody.

Pro zákazníka první poslední

Na výběr a uvedení do provozu robota zákazník rozhodně není sám. Stačí přijít za kterýmkoliv autorizovaným prodejcem STIHLu, který zákazníkovi nejen doporučí vhodný model, ale také se postará o naprogramování přímo u něj na zahradě. „Nejdříve si se zákazníkem upřesníme, jaká jsou jeho očekávání a potřeby, a na jejich základě vybereme příslušný model. Potom se jedeme podívat přímo na jeho zahradu, abychom se přesvědčili, že je její terén pro robotickou sekačku vhodný. Pokud je vše v pořádku, jedeme stroj nachystat a zprovoznit přímo na dané zahradě. Po týdnu až dvou se přijedeme podívat znovu, jestli naprogramovaná nastavení odpovídají potřebám trávníku a jestli vše funguje, jak má. Případně přenastavíme výjezdové časy a intenzitu sečení,“ popisuje pořizovací proces robotické sekačky Zdeněk Buchta, autorizovaný prodejce značky STIHL ze Zlína.

Velmi jednoduchá montáž

Ne každý terén je totiž pro robotického pomocníka vhodný. Díky automatickému pohonu robot sice zvládne překonat i kopcovitý terén včetně strmějších svahů se sklonem do 45 %, ale i tak je dobré vše před koupí stroje překontrolovat. Součástí prvního uvedení je totiž také přesné vytyčení a označení sekané plochy drátem, který je připojený k dokovací stanici sekačky. Stanice do něj poté vysílá signál, díky němuž sekačka ví, kde sekat a kde už ne.

Ovládání klidně i na dálku

Samotnou údržbu pak sekačka zvládá takřka svépomocí. „Sama vyhodnocuje, kolik jí zbývá baterie, a pokud vyhodnotí, že potřebuje dobít, sama se vrátí zpět do stanice a nabije se. Vždy si nechává rezervu na dojezd, a tak se nestane, že by se zastavila uprostřed trávníku,“ popisuje její funkce Tomáš Nejedlý, technik společnosti STIHL.

Zároveň se nemusíte bát, že by robotickou sekačku poškodil silný déšť. „Sekačka má dešťové čidlo, které vyhodnotí, že prší, a sama zajede zpět do dokovací stanice. Druhou možností je napojit sekačku do aplikace a pomocí chytrého telefonu jí na dálku dát pokyn, ať přestane sekat a jede do dokovací stanice. Třetí možností je napojit ji na předpověď počasí, protože sekačka tyto informace dokáže při své činnosti zohlednit,“ vysvětluje Nejedlý. V takovém případně si sekačka zvládne i sama upravit žací režim. „Pokud na začátku týdne vyhodnotí, že ve středu bude pršet, tak už v pondělí poseče větší kus zahrady, aby za deště nemusela vyjíždět,“ dodává Tomáš Nejedlý.

Pokud vás ohledně robotických sekaček zajímá ještě něco dalšího, podívejte se na nejčastější otázky zákazníků, nebo rovnou zajděte k nejbližšímu prodejci a vyzpovídejte si ho osobně.