Náročná, ale mimořádná jízda. Šéf českého STIHLu hodnotí rok 2019
Druhý rok ve funkci jednatele českého STIHLu byla pro Jiřího Rumplíka skutečně jízda. Ať už jde o velmi dobrá čísla, která může reportovat německé „matce“, nebo mimořádně zdařilé pražské Mistrovství světa STIHL Timbersports, které se poprvé v historii konalo v České republice a o kterém účastníci hovořili jako o vůbec nejlepším v celé historii soutěže.
Ale nejen to. STIHL poprvé představil kompletní zahradní portfolio v oranžovošedých barvách, nové služby pro zákazníky a zároveň změnil celkový komunikační styl značky. Jak hodnotí devětatřicetiletý šéf firmy uplynulý rok? A co je možné od legendární značky lesní a zahradní techniky čekat v roce příštím?
Pane Rumplíku, jaký byl rok 2019 z pohledu českého STIHLu?
Podle čísel rozhodně mimořádně úspěšný. Vypadá to, že zaznamenáme dvouciferný růst, což je ohromný úspěch. Zejména ve vztahu k tomu, jak je trh neustále masírován informacemi, jak bude špatně, jak bude hůř, jak se vyvíjí ekonomika našeho nejsilnějšího partnera, tedy Německa. To jsou aspekty, které se promítají do myšlení zákazníků a firem. Ti zvažují své investice a často se rozhodnou nenakupovat. Dvouciferný růst mi z tohoto pohledu přijde jako až neuvěřitelný úspěch. Na druhou stranu, jednoduchý rok to v žádném případě nebyl.
V čem byl náročný?
Například v únoru jsme představili nové portfolio sekaček – a pak přišel duben. Nejsušší měsíc za několik posledních desetiletí. V době, kdy jsme měli mít vrchol jarní sezony, se zahradní technika prodávala mnohem méně, než bývá obvyklé. Nám to posunulo sezonu o celý měsíc a způsobilo nemalé problémy, protože naše výrobní společnosti dodržují plán produkce. A plánujeme velmi pečlivě, protože co není naplánováno, to je následně velmi složité z výroby dostat. Naštěstí se od května vše rozjelo a od té doby jedeme až do listopadu „na vlně“. Ale náročné bylo i to, že jsme museli za pochodu měnit celou řadu věcí. Zaváděli jsme velký počet nových strojů, implementovali interní CRM systém, přišli jsme se zcela novou produktovou registrací, která zákazníkům nabízí možnost dalšího roku záruky zdarma. Do toho jsme celý rok měli v hlavách listopadové pražské Mistrovství světa ve STIHL TIMBERSPORTS®. Ale zvládli jsme to a za to bych chtěl celému internímu týmu a i všem našim prodejcům poděkovat.
Výraznou proměnou prošla také vaše komunikace.
Ano, s novým partnerem jsme ji hodně změnili. A to nejen na pohled. Sázíme dnes i na jiné kanály než dříve. Byli jsme v kinech, hodně nás baví svět internetu a možnosti digitálních médií. Spustili jsme stránky mujstihl.cz a zároveň blog, který nám umožňuje s našimi zákazníky, obchodními partnery a s fandy a nadšenci sdílet zajímavá témata.
Jaké jsou největší výzvy na rok 2020?
Určitě se budeme aktivně věnovat budování distribuční sítě. Pořád máme regiony, které nejsou obsazeny tak, jak bychom si představovali. Zároveň víme, že ze strany lokálních prodejců zájem o spolupráci s námi přetrvává. Zájemci proto přímo na našich stránkách naleznou formulář pro prvotní kontakt. Obchodní partneři vidí, že STIHL je stabilní solidní firma, partner na jejich straně, se kterým se nemusí bát budoucnosti. Produktově půjdeme stále zeširoka – budeme nabízet benzínové stroje nejnovější generace, stále populárnější AKU produkty a nejčerstvější smart technologie. V komunikaci budeme pokračovat v nastaveném tónu. Videa, která jsem viděl, nás s kolegy nadchla a už se těšíme, až se s nimi pochlubíme i veřejnosti. Zároveň chceme přijít i s novými celospolečenskými tématy.
Když se zeptáme na váš ryze osobní pohled. Myslíte si, že se očekávané ochlazení německé ekonomiky dotkne v příštím roce i STIHLu v České republice? Nebo je to nafouklá bublina, která růst jen zpomalí?
Můj názor je, že se jedná o tradiční ekonomický cyklus. Nejedná se o žádnou krizi, kterou jsme tady měli na přelomu let 2008–2009. Nic takového se neděje, dá se spíše hovořit o zpomalení. Zatím i dle poslední listopadové makroekonomické prognózy Ministerstva financí budeme jako země růst. Proto věřím, že nás to ovlivní, ale nemyslím si, že to bude tak špatné, jak je český trh pravidelně informován. Když se potýkáte s poptávkou, která velmi výrazně převyšuje vaše kapacity, a ta se nyní mírně sníží, tak se stále potýkáte s vyšší poptávkou. A to se dle mého názoru bude dít v České republice, a proto i nadále počítáme s růstem.
Rád bych na závěr poděkoval všem našim zákazníkům, příznivcům značky STIHL, obchodním partnerům a samozřejmě našim zaměstnancům za letošní spolupráci, mimořádné pracovní nasazení a přeji všem příjemné prožití vánočních svátků se svými nejbližšími. Ať tyto Vánoce patří mezi jedny z těch nejkrásnějších. Hodně štěstí a zdraví po celý nový rok 2020.
Mohlo by vás zajímat
- Akumulátorové baterie? Na trhu nebyly, tak je vyrábíme sami Waiblingen, to je bez velkého přehánění „hlavní město Stihlu“. Vždyť v padesátitisícovém městečku nedaleko Stuttgartu pracuje v centrále společnosti na 3 500 zaměstnanců – a oranžovobílé barvy tu potkáváte prakticky na každém kroku. více
- Šampionem STIHL TIMBERSPORTS® je Martin Roušal. Bodoval všestranností Novým mistrem republiky ve STIHL TIMBERSPORTS®, největší dřevorubecké soutěži světa, se na šampionátu v Jeseníku stal zkušený závodník Martin Roušal. Ve strhujícím odpoledni, kde každá ze šesti disciplín sedla jinému dřevorubci, předvedl nejvyrovnanější výkon, a právem tak bude Česko reprezentovat… více