Svět stihl

30 let ve službách zahradní a lesní techniky. A pořád nás to baví

Za manželi Svobodovými se sjíždí zákazníci z blízkého i širokého okolí. Aby taky ne, svoji prodejnu Zahrada Vysočiny úspěšně vedou bezmála 30 let a zákazníkům mají stále co nabídnout. Jak kloubí práci s koníčky a volným časem a o co je na Vysočině největší zájem?

„Roky jsem pracoval s větší zahradní a lesní technikou v zemědělském družstvě, proto další cesta vedla stejným směrem. Zůstalo nám z toho jen to železářství a servis a prodej zahradní techniky. Prodejnu máme od roku 1990, dříve jsme prodávali i jiné značky, ale vzhledem ke klesající kvalitě ostatních značek a stoupající kvalitě STIHLu jsme se rozhodli zůstat u něj. V lesní technice proto prodáváme výhradně STIHL,“ popisuje začátky rodinného podnikání Oldřich Svoboda, spolumajitel prodejny Zahrada Vysočiny.

Interiér prodejny Zahrada Vysočiny

Spolu s mužem jsem si vzala i motory

Jak jsem se octla u zahradní techniky? Vzala jsem si svého muže. On s podnikáním začínal ve Znojmě. A když jsme se vzali a přestěhovali, pokračovali jsme společně a postupně mi to přirostlo k srdci,“ vysvětluje Alena Svobodová, majitelka prodejny. S manželem mají práci na prodejně rovnoměrně rozdělenou. „V přední části prodejny si řeším zahradnické věci. Substráty, postřiky, ruční nářadí, různé drobnosti do domácnosti, potřeby pro kutily, ruční pilky a další věci. Zkrátka věci pro manuální použití při úpravě a údržbě zahrádek. Manžel se zase na zadním dvorku věnuje všemu, co se týká mašin,“ doplňuje Alena Svobodová, která musela odběhnout zpět do prodejny a nechala dále povídat svého manžela.  

Když je práce koníčkem

Mým koníčkem je už mnoho let motorismus. Opravuji staré motorky a jezdím na nich. A pak příroda. Sami máme zahradu, ale milujeme i vycházky se psem do lesa,“ popisuje pan Svoboda své koníčky. Prodejna se zahradní a lesní technikou je tak logickou cestou, jak skloubit koníčky a práci do jednoho. „Pracujeme i o sobotách a nedělích, protože děláme i údržby zahrad a zeleně, které jindy dělat nejdou. Do toho prodáváme a servisujeme také robotické sekačky, které vyžadují větší péči. A za 30 let je zákazníků hromada, takže neustále jezdíme, upravujeme, servisujeme. Ale baví nás to.“  

O tom, že je práce jejich koníčkem, svědčí i interiér prodejny. Tu totiž zdobí sběratelské kousky strojů STIHL. „Nejznámějším z nich je samozřejmě Contra, kterou mám jen zapůjčenou od svého kamaráda. Zbytek pil sice není tak známý, ale každá z nich má své nenahraditelné místo v historii lesnictví,“ ukazuje zapáleně Oldřich Svoboda jednotlivé pily ze své sbírky.

Kůrovec i AKU

„Poslední roky se nejlépe prodávají motorové pily, a to hlavně MS 261. V té se vytvořila ideální kombinace lehké váhy a vysokého výkonu, za kterou jsou ochotni připlatit i hobby uživatelé. Prodej pil také hodně ovlivnila kůrovcová kalamita. Jinak je sortiment pořád stejný. Kromě pil hodně jdou křovinořezy, motorové sekačky a čím dál více jdou nahoru AKU stroje. Díky nim se nám rozšířil servis do segmentů, které jsme dříve nedělali. Naopak jsou hodně na ústupu profesionální dřevorubci, protože v okolí už není co kácet a nastupují harvestory. Ale palivové dřevo pořád je a bude,“ říká.

Oldřich Svoboda ve svém království

Přesto, že nejočekávanější novinkou letošního roku byla motorová pila MS 500i, zákazníci manželů Svobodových si oblíbili i jiné letošní novinky. „Letos se portfolio AKU strojů rozšířilo o zametací kartáč, jak v akumulátorovém, tak ručním provedení. U něj jsme očekávali větší odbyt u firem zabývajících se úklidem, u prodejen, benzínových pump. Ale všechny prodané stroje zatím mířily k soukromníkům.“

Raději žádný než nespokojený zákazník

Stále oblíbenější mezi zákazníky jsou také robotické sekačky. „Instalujeme průměrně 10 sekaček ročně, i když je třeba říct, že máme mnohem více zájemců než konečných zákazníků. Spoustu z nich totiž musíme odmítnout. Díky letité zkušenosti s prodejem robotů víme, jaká úskalí to přináší, a proto je někdy lepší se se zákazníkem rozloučit, než mu výrobek, který by nenaplnil jeho očekávání, prodat. Pokud si zákazník nechá poradit a dokáže pozemek upravit tak, aby vyhovoval požadavkům robotické sekačky, pak je většinou spokojený. Je ale třeba počítat s tím, že nákupem robotické sekačky se ne úplně zbavíte té klasické. V posledních letech je přechod do léta rovnou ze zimy a prudký nárůst travní hmoty robotická sekačka nemusí úplně zvládnout.“

Sdílet článek na Facebooku